Loading...

تاثیر فرانچایز در توسعه برندینگ | شهرت برند تجاری با واگذاری شعب

تاثیر فرانچایز در توسعه برندینگ | شهرت برند تجاری با واگذاری شعب
يكشنبه 14 اسفند 1401 فاضله رمضانی مقدم 282 0 فرانچایز یک مدل کسب و کار است که به دارنده امتیاز اجازه دسترسی به دانش تجاری و علائم تجاری انحصاری فرنچایز دهنده را می دهد. در نتیجه ، فرنچایز می‌ تواند محصول را با استفاده از نام تجاری، توسه دهد

فرنچایز یک نیروی اصلی در دنیای تجارت است ، با این حال اغلب یک مدل کسب و کار است که در عصر استارتاپ‌ های سیلیکون ولی و شرکت‌های "تک شاخ" نادیده گرفته می‌شود. در سرتاسر جهان ، از هر هفت کسب‌ و کار ، یک کسب ‌و کار حق امتیاز دارد ، که معادل حدود دو میلیون شرکت فرانچایز شده در جهان است. فرنچایز ها همچنین مسئول اشتغال حدود 19 میلیون نفر هستند که نشان می دهد چقدر برای اقتصاد جهانی حیاتی هستند. اگر تا به حال به خرید یک فرنچایز فکر کرده اید یا حتی کسب و کار خود را فرنچایز کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید ، تنها نیستید. با مزایایی مانند سود بالا ، پشتیبانی مداوم ، مدل کسب و کار آزموده شده و رئیس خود بودن ، سخت نیست که بفهمیم چرا میلیون ها نفر این راه موفقیت را انتخاب می کنند. که در این زمینه می توانید از آقای مهدی رمضانی مقدم مشاوره دریافت کنید.

تاثیر فرانچایز در توسعه برندینگ

مهدی رمضانی مقدم ، مشاور و مدرس حوزه برندینگ ، برندسازی و فرانچایز ، مشاور برند های زیادی در رابطه با توسعه و فرانچایز بوده اند. به همین دلیل اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار مطمئن هستید که با سرمایه کم ولی آینده دار و مطئن باشد ، می توانید از ایشان مشاوره های لازم را دریافت کنید.

جهت ارتباط با مجموعه میتوانید با شماره تلفن 09365857004 تماس حاصل نمایید.

تاثیر فرانچایز در فروش

فرانچایز یک مدل کسب و کار است که به دارنده امتیاز اجازه دسترسی به دانش تجاری ، فرآیند ها و علائم تجاری انحصاری فرنچایز دهنده را می دهد. در نتیجه ، فرنچایز می‌ تواند محصول یا خدماتی را با استفاده از نام تجاری ، و سیستم تجاری مستقر فرنچایز دهنده به فروش برساند. در ازای به دست آوردن امتیاز ، یک فرنچایز باید هزینه های فرنچایز دهنده را بپردازد که اغلب شامل هزینه راه اندازی اولیه و هزینه های مجوز مداوم می شود.

در مدل کسب و کار فرانچایز ، فرنچایز دهنده به صاحب امتیاز این حق را می دهد که کسب و کار خود را مطابق با سیستم موفق خود برای مدت زمان معینی اداره کند. این مدت زمان ممکن است بسته به امتیاز یا صنعت متفاوت باشد، اما در قرارداد حق رای بین هر دو فرنچایز و فرنچایز گیرنده مستند خواهد شد. این قرارداد حق رای یک قرارداد است، که همچنین به تشریح کارهایی که فرنچایز می‌تواند و یا نمی‌تواند در حین اجرای فرنچایز انجام دهد، می‌پردازد. در حالی که فرنچایز امتیاز را به عنوان تجارت خود اداره می کند ، فرنچایز دهنده در نهایت کنترل برند را در دست دارد و بنابراین بسیاری از جنبه های آن تجارت را تعیین می کند. این شامل امور مالی ، عملیاتی و شرکتی است. برای مثال ممکن است تصمیمات مربوط به ساعات کاری فروشگاه ، اهداف فروش ، تعداد کارمندان ، و هزینه ها و هزینه های کسب و کار به عهده فرنچایزر باشد.

وقتی فرانچایز چیست را تجزیه و تحلیل می کنیم ، اغلب به عنوان یک رابطه قراردادی بین یک امتیاز دهنده و فرنچایز توصیف می شود. بر اساس IFA ، فرانچایز به عنوان یک توافق یا مجوز بین دو طرف قانونی مستقل تعریف می شود که به شرح زیر است:

  • یک فرد یا گروهی از افراد ( فرانچایز گیرنده ) حق دارند یک محصول یا خدمات را با استفاده از علامت تجاری یا نام تجاری یک تجارت دیگر ( فرانچایز دهنده ) به بازار عرضه کنند.
  • فرنچایز حق دارد یک محصول یا خدمات را با استفاده از روش های عملیاتی امتیاز دهنده به بازار عرضه کند
  • فرنچایز گیرنده موظف است برای این حقوق حق الزحمه امتیاز دهنده را بپردازد
  • فرنچایز دهنده موظف به ارائه حقوق و حمایت از فرنچایز کنندگان است

البته، تعریف حق رای ممکن است در بین کشور های مختلف کمی متفاوت باشد ، با این حال ، این درک کاملی از معنای این اصطلاح را فراهم می کند.

در هسته خود ، فرنچایز یک سرمایه گذاری مشترک بین یک امتیاز دهنده ( کسب و کار اصلی ) و یک حق امتیاز ( کسب و کار مجاز به استفاده از نام تجاری و سیستم امتیاز دهنده برای فروش محصولات یا خدمات ) است.

مفهوم فرنچایز جدید نیست. در واقع ، مدل کسب و کار به اواسط قرن 19 باز می گردد و می توان آن را به دو شرکت آمریکایی نسبت داد: شرکت ماشین برداشت مک کورمیک و شرکت آی ام سینگر. زمانی که هر دو شرکت حجم بالایی از تولید و تقاضا را تجربه می ‌کردند ، تصمیم گرفتند مدل‌ های کسب ‌و کار جدیدی را توسعه دهند که به آنها امکان می‌دهد دروها و چرخ خیاطی‌های خود را به بازار داخلی در حال گسترش بفروشند.

این مدل‌ های کسب‌ و کار نوآورانه و جدید شامل توسعه سیستم ‌های سازمانی ، بازاریابی و توزیع می‌شوند و به عنوان پیشرو در فرانشیز شناخته می‌شوند.

تاثیر فرانچایز در توسعه برندینگ

فرنچایز چگونه کار می کند ؟

همانطور که اشاره کردیم ، فرنچایز یک قرارداد قراردادی بین یک امتیاز دهنده و یک امتیاز دهنده است. این قرارداد می تواند بسیار پیچیده باشد و برای هر فرنچایز متفاوت است، با این حال ، معمولاً شامل سه دسته از پرداخت هایی است که باید به فرنچایز پرداخت شود.

  • علامت تجاری : این همچنین به عنوان حقوق کنترل شده از سوی فرنچایز شناخته می شود و به عنوان هزینه یک بار و اولیه توسط صاحب امتیاز پرداخت می شود.
  • هزینه آموزش ، تجهیزات یا خدمات مشاوره تجاری : این هزینه بسته به آنچه که فرنچایز دهنده به فرنچایز ارائه می دهد متفاوت است. با این حال ، این هزینه باید توسط فرنچایز پرداخت شود.
  • حق امتیاز در حال انجام : یک فرنچایز دهنده همچنین حق امتیازهای مداوم یا درصدی از فروش فرنچایز را دریافت می کند. این درصد بسته به صنعت می تواند بین 4.6 تا 12.5 درصد باشد و به صورت ماهانه توسط فرنچایز دهنده جمع آوری می شود.

ذکر این نکته ضروری است که این قرارداد حق رای موقت است و به معنای مالکیت کامل کسب و کار توسط فرنچایز نیست. می توانید این قرارداد را به عنوان مثال به اجاره یا اجاره فضای تجاری تشبیه کنید. بسته به آنچه در قرارداد ذکر شده است، یک قرارداد حق رای معمولاً به مدت پنج سال و به طور متوسط تا 30 سال طول خواهد کشید. با این حال ، اگر یک فرنچایز قرارداد را قبل از بازه زمانی توافق شده نقض یا فسخ کند، جریمه های جدی ( مانند جریمه ) ممکن است رخ دهد.

انواع فرنچایز

سه نوع اصلی حق رای وجود دارد ، از جمله حق رای دادن با فرمت تجاری ، حق امتیاز محصول و حق رای تولید که هر کدام به روش های مختلفی عمل می کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر نوع در زیر بیندازیم.

فرانچایز های فرمت تجاری

رایج ترین فرمت یک فرنچایز ، فرنچایز تجاری است که قبلاً در این راهنما در مورد آن صحبت کردیم. به طور خلاصه ، فرانچایز فرمت کسب و کار عبارت است از فرمت کسب و کار که در آن یک شرکت ( فرانچایز دهنده ) به صاحب کسب و کار مستقل ( مستنده فرنچایز ) اجازه می دهد تا در ازای کارمزد و حق امتیاز کسب و کار خود را تحت نام تجاری خود انجام دهد. وقتی به یک فرنچایز فرمت تجاری فکر می کنید، ممکن است به زنجیره های معروف فست فود، از جمله مک دونالد، KFC  و پیتزا هات فکر کنید.

حق امتیاز محصولات

با یک قرارداد حق امتیاز محصول ، یک تولید کننده به یک خرده فروش اجازه می دهد تا محصولات خود را با استفاده از آرم ، علائم تجاری و نام تجاری خود توزیع یا به فروش برساند. به طور معمول ، این به شکل راه‌ اندازی تامین‌کننده و فروشنده است و خرده‌ فروشان سیستم عاملی برای اداره کسب و کار ندارند. برای به دست آوردن حقوق این محصولات ، خرده فروشان ممکن است مجبور به پرداخت هزینه یا خرید حداقل تعداد محصولات شوند.

فرنچایز های تولیدی

نوع سوم فرانچایز ، حق رای دادن تولیدی است. در این توافقنامه ، یک امتیاز دهنده به سازنده اجازه می دهد تا محصولاتش را با استفاده از نام تجاری و علامت تجاری خود تولید و به فروش برساند. این امر به ویژه در بین برند های لباس ، غذا و نوشیدنی رایج است. برای مثال ، کوکاکولا ، کنسانتره شربت خود را به یک شرکت بطری ‌سازی می‌ فروشد ، که سپس این مواد را با آب مخلوط می‌کند ، محصول را بطری می‌کند و می‌فروشد.

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم که برای فرانچایز برند خود از یک مشاور راهنمایی و مشورت بگیرید. مهدی رمضانی مقدم ، مشاور و مدرس حوزه برندینگ ، برندسازی و فرانچایز ، مشاور برند های زیادی در رابطه با توسعه و فرانچایز بوده اند. به همین دلیل اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار مطمئن هستید که با سرمایه کم ولی آینده دار و مطئن باشد ، می توانید از ایشان مشاوره های لازم را دریافت کنید.

جهت ارتباط با مجموعه میتوانید با شماره تلفن 09365857004 تماس حاصل نمایید.

عمومی #تاثیر فرانچایز در توسعه برندینگ