Loading...

منظور از فرانچایز چیست ؟

منظور از فرانچایز چیست ؟
سه شنبه 11 بهمن 1401 مهدی رمضانی مقدم 369 0 فرانچایز و توسعه کسب و کار به نوعی مجوز است که به گیرنده امتیاز دسترسی به دانش تجاری ، فرآیند ها و علائم تجاری اختصاصی فرانچایز دهنده را اعطا می کند

فرانچایز و توسعه کسب و کار به نوعی مجوز است که به گیرنده امتیاز دسترسی به دانش تجاری ، فرآیند ها و علائم تجاری اختصاصی فرانچایز دهنده را اعطا می کند. بنابراین به گیرنده امتیاز اجازه می دهد تا محصول یا خدماتی را تحت نام فرانچایز دهنده بفروشد. فرانچایز معمولا هزینه راه اندازی اولیه و هزینه سالانه مجوز را به فرانچایز دهنده و یا همان مجموعه اصلی که شعبات خودش را واگذار می کند ، می پردازد.

lمنظور ز فرنچایز چیست

درک بهتر از مفهوم فرانچایز

هنگامی که یک کسب و کار می خواهد سهم بازار یا محدوده جغرافیایی خود را با هزینه کم افزایش دهد ، ممکن است محصول و یا نام تجاری خود را فرانچایز و واگذاری کند.

فرانچایز یک سرمایه گذاری مشترک بین یک امتیاز دهنده و یک امتیاز گیرنده است. و فرانچایز دهنده که صاحب اصلی این کسب و کار به شمار می آید ، حق استفاده از نام و ایده خود را می فروشد. امتیاز گیرنده این حق را برای فروش کالا و یا خدمات فرانچایز دهنده تحت یک مدل تجاری و علامت تجاری موجود خریداری می کند.

فرانچایز روش محبوب برای کارآفرینان برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است به خصوص زمانی که وارد یک صنعت بسیار رقابتی همچون فست فود می شوند. و یکی از مزیت های بزرگ برای خرید حق امتیاز این است که به نام تجاری یک شرکت معتبر دسترسی دارید. درواقع شما نیازی به صرف منابع برای ارائه و نام و محصول خود به مشتریان ندارید.

اصول و مقررات کلی فرانچایز

قرارداد های فرانچایز پیچیده هستند و برای هر امتیاز دهنده متفاوت است. معمولا یک قراراداد فرانچایز به سه دسته پرداخت به صاحب اصلی فرانچایز یعنی امتیاز دهنده می باشد. ابتدا فرانچایز گیرنده باید حقوق کنترل شده و با علامت تجاری را باید از فرانچایز دهنده به صورت هزینه اولیه خریداری کند. دوم اینکه فرانچایز دهنده اغلب برای ارائه آموزش ، تجهیزات و یا خدمات مشاوره تجاری ، پولی دریافت می کند. و در نهایت فراچایز دهنده حق امتیاز مستمر یا درصدی از فروش عملیات را دریافت می کند.

قرارداد فرانچایز موقت است و شبیه اجاره یک تجارت است. این به معنای مالکیت تجاری توسط فرانچایز نیست. بسته به نوع قرارداد ، که معمولا قرارداد های فرانچایز  5 تا 30 سال طول می کشد و در صورت نقض و یا فسخ پیش از موعد از سوی دارنده امتیاز ، جریمه های جدی در بر خواهد داشت.

جوانب مثبت و منفی فرانچایز

سرمایه گذاری در فرانچایز مزایای زیادری دارد و همچنین معایبی نیز دارد. مزایای شناخته شده به طور گسترده شامل فرمول تجاری آماده ای است که باید دنبال کنید. فرانچایز با محصولات و خدمات تست شده در بازار عرضه می شود و در بسیار از موارد برند را به رسمیت می شناسند. و اگر صاحب امتیاز برندی باشید ، تصمیم گیری در مورد اینکه چه محصولاتی را بفروشید ، چگونه فروشگاه خود را چیدمان کنید ، و یا حتی چگونه لباس فرم کارمندان خود را طراحی کنید ، گرفته است. برخی فرانچایز ها آموزش و برنامه ریزی مالی با لیستی از تامیین کنندگان تایید شده را ارائه می دهند. این در حالی است که فرانچایز ها دارای فرمول و سابقه هستند و این را بدانید که موفقیت هرگز تضمین نمی شود.

جنبه منفی یا همان معایب فرانچایز هزینه سنگین راه اندازی و همچنین هزینه های مستمر حق امتیاز است. این را می دانیم که فرانچایز ها کارمزد های مستمری دارند که باید به صورت درصدی از فروش یا درآمد به فرانچایز دهنده پرداخت شود. که این درصد در صنایع مختلف و نوع کسب و کاری که فرانچایز می شود ، متفاوت است.

فرانچایز در مقابل استارتاپ

اگر نمی خواهید کسب و کارتان را بر اساس ایده دیگران راه اندازی کنید ، می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید اما راه اندازی شرکت خودتان بسیار پر مخاطره است ، اگرچه سود های مالی و شخصی به شما ارائه می دهد. وقتی کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید ، همه چیز خودتان هستید ، و این موضوع در عموم خیلی ناشناخته است و معروفیت و محبوبیت خاصی را در ابتدای کار ندارید.

همچنین اگر آمار ها را نیز نگاه بیاندازید ، می بینید که نرخ شکست راه انداختن کسب و کار های جدید بسیار بالاست. و تقریبا 20 درصد استارتاپ ها در سال اول شکست خورده و دیگر زنده نمی مانند.  تنها حدود 50 درصد تا سال پنج ادامه می دهند در حالی که فقط 30 درصد هنوز پس از ده سال سرپا هستند.

اگر قرار است کسب و کار شما بر شانس ها غلبه کند ، شما به تنهایی می توانید آن را محقق کنید. برای تبدیل رویای خود به واقعیت ، انتظار داشته باشید که ساعت های طولانی و سخت بدون هیچ پشتیبانی یا آموزش تخصصی کار کنید. و اگر با تجربه اندک و یا بدون تجربه به صورت انفرادی به بیرون می روید ، عرشه در مقابل شما انباشته است. و اگر این بار کسب و کاری که خودتان سازنده آن هستید ، بزرگ به نظر می رسد ، مسیر گرفتن حق رای و نمایندگی و شعبه گرفتن از برندی معتبر می تواند انتخاب عاقلانه تری برای شما باشد.

مردم معولا یک فرانچایز را می خرند چراکه داستان های موفقیت سایر فرانچایز ها را می بینند. فرانچایز ها به کارآفرینان مدلی دقیق و با ثبت و آزمایش شده برای اجرای یک کسب و کار موفق ارائه می دهند. و از سوی دیگر ، برای کارآفرینانی که ایده بزرگی دارند و درک کاملی از نحوه اداره یک کسب و کار بزرگ را دارند ، راه اندازی استارتاپ فرصتی برای آزادی شخصی و مالی است. و این تصمیم گیری که کدام مدل برای شما مناسب است ، انتخابی است که فقط خود شما می توانید انمجام دهید.

ریسک ها و خطرات فرانچایز

علاوه بر معایبی که بالاتر در مورد فرانچایز و گرفتن حق نمایندگی صحبت شد ، ریسک هایی در اینکار وجود دارد که نیاز است آن ها را بدانید. باید در نظر داشته باشید که این خطر وجود دارد که یک فرانچایز به دلیل اطلاعات نادرست فریب خورده و مبالغ بسیار زیادی را در برابر یک موضوع بی ارزش و پوچ بپردازد. و فرانچایز ها و حق نمایندگی ها فاقد هرگونه کنترل بر قلمرو و یا خلاقیت در تجارت خود هستند. تامیین مالی از سوی فرانچایز دهنده یا جاهای دیگر ممکن است دشوار باشد و امتیاز گیرندگان ممکن است تحت تاثیر موقعیت یا مدیریت ضعیف قرار گیرند.

مراحل تهیه فرانچایز و گرفتن حق نمایندگی

مرحله اول از انتخاب خود مطمئن باشید

داشتن حق امتیاز می تواند از نظر احساسی ، فیزیکی و مالی یک تعهد بسیار بزرگ باشد. پس قبل از اینکه به خرید یک حق امتیاز بپردازید ، به دلیل خود برای تمایل به مالکیت آن مطمئن باشید. اگر فکر می کنید که داشتن حق امتیاز ممکن است آسان تر از داشتن هر نوع کسب و کار دیگری باشد ، به خاطر داشته باشید که مالکیت کسب و کار به طور کلی با چالش هایی همراه است.

منظور از فرانچایز چیست؟

مرحله دوم تحقیق کنید که کدام فرانچایز ها را می خواهید

فقط به این دلیل که این فرانچایز محبوب است دلیل بر این نیست که برای شما مناسب باشد ، هنگامی که در حال انتخاب حق امتیاز هستید ، در مورد نحوه کار شرکت مادر با فرانچایز ها و همچنین بازار محلی که حق امتیاز شما در آن فعالیت خواهد کرد ، تحقیقات قابل توجهی را انجام دهید. و انتظار داشته باشید که چندین هفته را به این فرآیند اختصاص دهید.

مرحله سوم فرآیند درخواست را شروع کنید

پس از تصمیم گیری در مورد فرانچایز ، زمان شروع فرآیند درخواست رسیده است. و این منطقه ای است که یک وکیل و یا مشاور می تواند مفید واقع شود. همانطور که حق رای دادن را بررسی می کنید ، به عنوان بخشی از فرآیند درخواست غربال می شوید. و بدانید که صاحبین امتیاز به موضوعات زیر توجه خواهند کرد :

- امور مالی شما برای اینکه اطمینان از اینکه بودجه کافی دارید یا خیر.

- سوابق شما اعم از تحصیلات ، سابقه کاری و استدلال شما برای شروع کسب و کار

- جایی که می خواهید شعبه خود را افتتاح کنید

- چرا به فرانچایز آن ها علاقه مند هستید ؟

مرحله چهارم آموش و پشتیبانی مورد نیاز را تهیه کنید

شما در حال پیوستن به یک برند معبتر هستید که دارای لوگو ، پیام ، دستورالعمل و محصولاتی است. این قدمی است که شما برای تثبیت واقعی خود در تجارت می بایست بردارید. در مورد جنبه های زیر از امتیاز دهنده آموزش ببینید :

- برندینگ

- نحوه خرید محصولات و طرز استفاده و جایگری آنها

- تبلیغات و بازاریابی های مربوطه و تاکتیک های فروش

- شناخت راه ارتباطی شما و مشتریان و مصرف کنندگان

در پایان آقای مهدی رمضانی مقدم مدرس و مشاور در حوزه برندسازی ، برندینگ و فرانچایز می توانند به شما کمک کنند تا برترین و پردرآمد ترین نمایندگی های برند مطرح را دریافت کرده و کار خود را به عنوان یک امتیاز گیرنده شروع کنید.

اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد فرانچایز و توسعه کسب و کار خودتان را دارید با شماره 09365857004 تماس برقرار کرده و یا از دوره های ما خریداری کنید.

عمومی #منظور از فرانچایز چیست ؟